SPIONVANDRING - DET HEMLIGA F8 - BARKARBY

Barkarbystaden växer på den gamla militära flygbasen F8 i Järfälla. Ny tunnelbana och hem för tusentals nya innevånare i Järfälla men F8 har en mycket spännande och ett synnerligen hemligt förflutet

Gamla F8 i Barkarby har ett långt och viktigt förflutet inom svensk flyghistoria. Vad som kanske inte är lika känt för allmänheten är dels att den var bas för svensk signalspaning under delar av kalla kriget, hemvist för den nedskjutna DC-3:an, Hugin men framförallt F8 unika och viktiga roll under andra världskriget och dess koppling till den norska motståndsrörelsen.

Dessutom är det svårt att idag se hur oerhört välbefäst F8 var med åtskilliga luftvärnsställningar samt fasta platser för Brittiska Bristols SAM:s (Surface-to-Air Missiles) kallade Bloodhound. I Sverige döptes de om till RB 68.

Vi tar en rundvandring på och omkring den så kallade Robothöjden, besöker Flygledartornet som förhoppningsvis också kommer bli vårt museum. I området kommer vi dessutom ha några operatörer som kommer visa hur man kan utföra ett underrättelseuppdrag.

Dessutom om vi har tur, kommer vi ta en vandring i den gigantiska berganläggningen under Robothöjden, 50% större än Aeroseum vid Säve, Göteborg, och visar upp det som en gång var den synnerliga hemliga KC'n på F8; Krigsledningscentralen.

Vandringen är den enda i sitt slag i Sverige då vi också visar upp våra planer för museet och dess kommande aktiviteter

TIDSÅTGÅNG

3 - 3.5 timmar beroende på sällskapets storlek samt mängden frågor

KOSTNAD

400 kr för vuxna, 200 kr för ungdomar upp till 18 år. Vandringen är inte lämpad för barn under 10 år då vissa områden är dåligt upplysta och därför kan vara skrämmande.

Bokning görs genom att Swisha beloppet till 0737309499 och ange valt datum samt namn på övriga medföljande.

För frågor kan ni ringa/messa 073-730 9499

MÖTEPLATS

Medelas senare

NOTERA!

Vi följer konsumentverkets riktlinjer avseende evenemang vilket innebär att återbetalning av erlagd bokningsavgift endast sker om evenemanget blir inställt. Vid sjukdom eller andra orsaker till att man missar evenemanget görs ingen återbetalning utan istället erbjuds möjlighet att delta på annat evenemang till samma eller lägre kostnad.

PRIVATA GRUPPER

För privata grupper upp till 50 personer, kan vandringar bokas för en kostnad på 10000 kr. Vandringar kan även hållas på andra språk som t.ex. engelska, kinesiska (Mandarin), ryska och andra språk. Notera då att eventuell tolkkostnad kan tillkomma. För pris och information, mejla till johan@swedishspymuseum.se

DATUM

Inga datum finns ännu planerade då arbete återstår med tillstånd

TIPSA

Tipsa oss om något spionrelaterat, allt frånspännande objekt till var vi kan få tag på historiska föremål med spionanknytning.

LOGGA IN

Under uppbyggnad, kommer senare

ABBONERA

Abonnera på vårt nyhetsbrev