SPIONVANDRING - I KALLA KRIGETS SKUGGA

Ta en vandring med oss genom det gamla topphemliga militärområdet i Ursvik, Sundbyberg och hör om vad de olika byggnaderna och förråden gömde, vad ”ryssen” visste om områdets funktion och mycket mer

Följ med oss runt det gamla topphemliga området i Ursvik, Sundbyberg. Hör till exempel om svenska kärnvapen, om radioaktiva grisar, upphovet till romantikdödaren, nätbrynjan och så mycket mer om områdets unika, topphemliga historia.

Vi berätta också om om metoder, rekrytering, svenska atombomber och atomubåtar, om FOA’s topphemliga forskning kring kärnvapen och biologiska- och kemiska vapen och om ”grisen som rymde” som kunde orsakat en katastrof, om hur Ursvik stod i nyheternas centrum utan att någonsin omnämnas vid flera tillfällen på 80-talet samt hur nära Karlskrona var nära att förintas av en kärnvapenexplosion, berättat av "en som var med" samt om det var att arbeta som ”spion” under kalla kriget och hur svenska spioner arbetade utomlands.

Om tiden inte springer iväg, beättar vi också om hur en svensk operatör arbetar i närtid samt vilken utrustning svenska ”agenter” använder, det är nog inte som du tror. Dessutom uppvisas unika "spionprylar" från historien.

TIDSÅTGÅNG

Tidsåtgång: ca. 3-3,5 timme..
Vandringen är barnvagnsvänlig och hyfsat OK för rullstol även om lättare skogsterräng förekommer. Snälla/väluppfostrade hundar är välkomna då vi är utomhus.
Vid frågor/bokning av grupper: ring/messa 073-730 9499 eller mejla info@swedishspymuseum.se

BOKNING - KOSTNAD

Från och med denna säsong, hanterar Biletto våra bokningar.

För bokning och biljettillgång, gå till vår sida på Biletto genom att följa denna länk: Bokning av biljetter

För frågor kan ni ringa/messa 073-730 9499

HITTA HIT

Med bil: E4, sväng av vid Järva Krog, kör mot Ursvik. Mitt emot Hornbach, sväng in på Milstensvägen. Kör till slutet. Parkera till vänster, på gården. Mötesplats: Förskolan "Milot"
GPS adress: Milstensvägen 54, Sundbyberg
Kommunalt: sök i SL's app, ange antingen Milstensvägen 54, Sundbyberg eller hållplats "Backstugevägen"
OBS! I enlighet med konsumentköplagen, har vi inte "retur" på erlagd avgift såvida inte regeringsbeslut tvingar evenemanget att ställas in. Om ni inte kan komma på betalt datum, är ni välkomna att komma på annat datum efter överenskommelse eller ha beloppet till godo under året.

NOTERA!

Vi följer konsumentverkets riktlinjer avseende evenemang vilket innebär att återbetalning av erlagd bokningsavgift endast sker om evenemanget blir inställt. Vid sjukdom eller andra orsaker till att man missar evenemanget görs ingen återbetalning utan istället erbjuds möjlighet att delta på annat evenemang till samma eller lägre kostnad.

Däremot erbjuder Biletto en möjlighet till Avbeställningsförsäkring, ett tillägg du gör i kassan som medger att du kan få biljettavgiften tillbaka om du inte kan gå. I samband med bokningen, kontrollera "Vanliga frågor" och välj "Vad är avbeställningsförsäkring..." för ytterligare information.

PRIVATA GRUPPER

För privata grupper upp till 50 personer, kan vandringar bokas för en kostnad på 5000 kr. Vandringar kan även hållas på andra språk som t.ex. engelska, kinesiska (Mandarin), ryska och andra språk. Notera då att eventuell tolkkostnad kan tillkomma. För pris och information, mejla till johan@swedishspymuseum.se

DATUM

Vår första vandring startade 2016 men kom igång regelbundet 2017.

Vi har hittills haft närmare 120 vandringar under maj, juni, juli, augusti och september . Totalt har vi haft över 2300 gäster vilken gör denna till vår överlägset populäraste vandring och också en av den mest populära specialvandringarna i Sverige.

Varannan söndag från den 19 maj till den 8 september 2024 med start klockan 14.00.

Själva vandringen tar ca. 2 timmar där vi spenderar ca. 1 - 1½ timme i slutet på att presentera FOAs verksamhet samt demonstera olika utrustningar mm.

Därmed finns möjlighet att avvika när det passar.

Årets vandring kommer eventuellt också beröra lite av det som händer i Ukraina inom området samt den pågående ryska aggressionen gentemot Sverige.

TIPSA

Tipsa oss om något spionrelaterat, allt frånspännande objekt till var vi kan få tag på historiska föremål med spionanknytning.

LOGGA IN

Under uppbyggnad, kommer senare

ABBONERA

Abonnera på vårt nyhetsbrev